نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال
تمامی کالا های این سایت دارای مجوز از نهاد های مربوطه می باشند.

welcome to your shop .....

نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال
نویسنده : 5040 تاریخ : 31 / 3 / 1392

نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال

نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته دانشگاهی

نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال ((نوشت افزار اورجینال ))

محصولی برای دانشگاهیان رشته آمار( نرم افزار تخصصی spss)
از منوهای مهم این نرم افزار می توان به منوی analyze و graph اشاره کرد . این نرم افزار دارای 2 کادر فرعی در قسمت پایین سمت چپ به نام های data view و variable view می باشد .

تعریف متغیرها :

اولین کاری که لازم است در spss صورت گیرد تعریف متغیرها برای spss است تا بعدا بتوان به راحتی متغیرها را شناخت و عملیات آماری مورد نیاز را انجام داد . برای تعریف متغیر بر روی کادر فرعی

Variable view کلیک کنید .

محاسبه رگرسیون :

توضیح رگرسیون : برای بدست آوردن رگرسیون نیاز به دو سوال مرتبط به هم داریم :
سوال 1 : میزان ساعات مطالعه شما در هفته چقدر می باشد ؟
سوال 2 : میزان نمرات کسب شده شما در این هفته چقدر است ؟
اگر کمی به این 2 سوال دقت کنیم خواهیم دید که این دو سوال مرتبط به هم می باشند .
پس در نتیجه هر چه شما بیشتر درس بخوانید ، نمرات کسب شده شما هم بالاتر خواهد بود .
برای بدست آوردن رگرسیون باید فراوانی مطلق یا در صد فراوانی دو سوال را با هم مقایسه کنیم که ترجیحا از مقایسه فراوانی مطلق دو سوال استفاده می کنیم

نحوه اجرای Spss

اگر آیکن Spss روی Desktop وجو د باشد ، به منظور اجرای نرم افزاز Spss روی آن دوبار کلیک کنید . البته از طریق مسیر زیر می توان برنامه را اجرا کرد .

Spss)Prigrams)Spss For Windwws) Spss 15.0 For Windows Evaluation Versin

پس از اجرای Spss کادر مکالمه What Would You Likw To do ? ظاهر می شود رو ی دکمه Cancal کلیک کنید تا کادر بسته شود .

سپس پنجره Data Editr (ویرایش گر داده ها) را مشاهده می کنید. این پنجره شامل نوار عنوان، منو، نوار ابزار، نوار پیمایش و دو زبانه با عنوان Data View و Varible View در پایین صفحه می باشد.

در spss می توان اکثر دستورها را از طریق این منوهای موجود در نوار منو اجرا کرد به همین دلیل به شرح مفصل تر منوها می پردازیم.

منوی File: هدف دستورهای منوی File کار با پروندها( فایل ها) می باشد . پرکاربردترین دستوره در این منو به ترتیب عبارتند از:

گزینهNew جهت ایجاد فایل جدید، گزینه Open جهت باز کردن فایل های موجود، گزینه های Save و Save as جهت ذخیره کردن فایل ها، گزینه Printبرای انجام عملیات چاپ و گزینه Exit جهت خروج از برنامه spss.

منوی Edit: این منو امکان انجام انواع ویرایش اطلاعات همانند پاک کردن (Clear)، حذف کردن(Delete)، کپی(Cpy)، بریدن(Cut) و چسباندن(Paste) و ... را فراهم می آورد و جهت جستجوی داده ها یا متن نیز استفاده می شود.

منوی View: با استفاده از گزینه های این منو، می توان آرایش پنجره spssرا تنظیم کرد. برای نمایش یا پنهان سازی قسمت هایی از پنجره spssکه در منوی View آمده اند، بوسیله گذاشتن یا برداشتن علامت انتخاب در کناز گزینه مربوطه عمل می کنیم.

منوی Data: این منو دارای دستورهایی برای کار با متغیرها است. این دستورها شامل تعریف ویژگی متغیرها(Define variable properties) ، مرتب سازی متغیرها( Sort)، کار با الگوها، رفتن به مورد خاص، ترکیب و جمع کردن پرونده ها یا فایل های متلف( Merge Files) و وزن دهی به موردها( Weight cases) می باشد.

منوی Transform: از دستور های منوی Transform برای محاسبه متغیر جدید بر اساس متغیرهای موجود و استفاد از توابع ریاضی و آماری مختلف(Compute)، کد گذاری مجدد داده ها(Rrcode)، جایگزینی مقادیر گمشده(Replace Missing Values) و ... استفاده می شود.

منوی Analyze: کلیه پردازش های آماری از طریق این منو صورت می پذیرد.

منوی Graphs: این منو حاوی دستورهایی جهت ترسیم نمودارها، ویرایش و اصلاح آنها می باشد.

منوی Utilities: در این منو از طریق دستور Utilities شناسنامه متغیرهای پرونده، استخراج می شود و یک سری قابلیت های از قبیل اطلاعات راجع به متغیرها و فایل ها، و همچنین تعیین و تعریف مجموعه های متغیرها در این منو وجود دارد.

منوی Windows: از دستورهای این منو برای فعال کردن پنجره اص و کوچک کردن صفحه کاربرگ استفاده می شود.

منوی Help: این منو امکان استفاده از راهنمای نرم افزار spss را فراهم می سازد.

تعریف متغیرها

برای تعریف متغیرها باید ابتدا روی زبانهVariable View کلیک کنید. در هر سطر از کاربرگ Variable View یک متغیر تعریف می شود و هر ستون این کار برگ بیانگر ویژگی خاصی در ارتباط با متغیر است.

ستون Neme(وارد کردن نام متغیر) : در این ستون نام متغیر را بنویسید (مانند id). نام متغیر در نرم افزار spss مشمول محدودیت هایی است که عبارتند از: نام متغیر باید با حرف شروع شود، نباید با یک نقطه تمام شود، نباید شامل فاصله یا کاراکتر های خاص بجز @،#،$ باشد.

ستون Type( تعیین نوع متغیر): نرم افزارspssبه صورت پیش گزینه متغیر را "عددی" در نظر می گیرد ولی انواع دیگر متغیرها نیز در این نرم افزار وجود دارد. برای تعیین نوع متغیر پس از فعال کردن اولین خانه ستون، با کلیک روی مربع سه نقطه در سمت راست عبارت Numeric کادر مکالمه Variable Type را باز کنید . این کادر شامل موارد زیر می باشد:

1- Numeric: برای متغیرهای کمی استفاده می شود. درصورتی که طبقه ای باشد، بهتر است از نوع Numeric استفاده شود مثل جنسیت کارکنان که با 1 و2 نشان داده می شود.

2-Comma: مقادیر را سه رقم سه رقم با کاما جدا می کند.

3-Dot: مقادیر را سه رقم سه رقم با نقطه جدا می کند

4-Scientific notation: اعداد را به صورت نماد علمی نشان می دهد.

5-Data: برای نشان دادن تاریخ(مانند تاریخ تولد، تاریخ استخدام) بکار برده می شود.

6-Dollar: برای نشان دادن مقادیر به صورت دلار استفاد قرار می گیرد.

7-Custom Currency: برای نشان دادن مقادیر به صورت واحدهای پولی دیگر بکار برده می شود.

8-String: برای متغیرهای رشته ای ( مانند اسم کارکنان یا اسم شرکت ها) استفاده می شود.

اکنون نوع متغیر را مشخص کرده و با انتخاب گزینه Ok به صفحه اصلی باز گردید.

ستون Widthو Decimals (تغییر دادن پهنای ستون و تعداد ارقام اعشار متغیرها): این دو ستون به ترتیب برای تعیین پهنای ستون مربوط به متغیر و تعداد ارقام اعشار متغیر به کار می روند. در تغییر این دو پارامتر نسبتا مشابه عمل می شود. ابتدا روی خانه متناظر با متغیر در ستون Width یا Decimals کلیک کنید تا علامتی با دو فلش در سمت راست خانه ظاهر شود . با کلیک روی فلش رو به بالا،رقم افزایش می یابد و بالعکس با کلیک رو به پایین، رقم کاهش پیدا می کند.

ستونLabel( تعیین برچسب متغیر): در ستون برچسب ، تعریف گویا و کامل تری برای متغیر ارایه شود. این برچسب می تواند ظاهر خروجی یک دستود را بهبود بخشد. ضمنا محدودیت های موجود در تعیین نام متغیر در انتخاب برچسب متغیر وجود ندارد.

ستون Values( کد بندی متغیرهای طبقه ای و تعیین برچسب آن ها): در مورد متغیرهای حاوی گروه متعدد مانند متغیر gender(متغیر دوم ما که معرف نوع جنسیت کارکنان است)، گروه های مختلف یباید با مقادیر و برچسب هایی مشخص شوند. کد گذاری گروه های مختلف و تعیین برچسب های هر کد در ستون Values صورت می گیرد.

بدین منظور ابتدا خانه دوم این ستون(مربوط به متغیر gender) را فعال کنید .سپس روی مربع سه نقطه سمت راست عبارت None کلیک کنید تا کادر مکالمه Value Labelsباز شود.

ستون Missing( مقادیر از دست رفته): مقادیر از دست رفته (که گاهی گم شده گفته می شود) مقادیری هستند که محاسباتی روی ان های انجام نمی شود. مقادیر از دست رفته می توانند ناشی از عوامل زیر باشند:

1-داده ای وجود نداشته باشد،مثلا فردی به سوالی پاسخ نداده باشد.

2-داده غیر منطقی باشد مثلا در پرسشنامه ، فردی سنش را 170 سال قید کرده باشد.

3-چند پاسخ متفاوت وجود داشته باشد مثلا فردی به سوالی دو پاسخ متفاوت داده باشد.

4-...

نکته: اگرداده ای وارد نشود، spssآن را نیز از دست رفته می شناسد.

می توان برای هر نوع داده از دست رفته یک کد تعریف کرد که این کار در ستون Missing تعریف می شود. برای مثال اگر داده ای وجود نداشته باشد کد(1-) ،برای داده غیر منطقی کد(2-) و برای چند پاسخ مختلف کد(3-) را وارد کنیم.

ستون Columns( پهنای ستون): برای تغیر پهنای ستون در کار برگ Data View از این ستون استفاده می شود. روش تغییر پهنای ستون همانند روش شرح د اده شده در ستون های Width و Decimals می باشد.

ستون Align( تراز کردن داده ها): در کاربرگ Data View داده ها به صورت پیش گزیده به شکا چپ چین ردیف شده اند. در ایت ستون می توان به دلخواه داده ها را راست چین یا وسط چین کرد. بدین منظور خانه مور نظر در این ستون را فعال کنید تا فلشی در سمت راست عبارت Left نمایان شود. بر روی فلش کلیک کرده و گزینه دلخواه را انتخاب کنید.

ستونMeasure( مقیاس اندازه گیری): در این ستون مقیاس اندازه گیری متغیر تعریف می شود. این مقیاس ها شامل Scale برای متغیرهای کمی ، Nominal برای متغیرهای اسمی و Ordinalبرای متغیرهای ترتیبی می باشد. البته در spss مقیاس اندازه گیری Scale برای متغیرهای کمی و Nominal برای متغیرهای رشته ای به صورت پیش گزینه انتخاب شده است. به دلیل اهمیت مقیاس ها، هریک از آن ها را در زیر تشریح می کنیم:

*مقیاس اسمی : در این نوع مقیاس برای اندازه گیری متغیر از اسامی ، حروف و ... استفاده می شود مانند اسم افراد ، اسم شرکت ها و...

*مقیاس ترتیبی : در این نوع مقیاس ترتیبی در سطوح متغیر وجود دارد مانند طیف پنج گزینه ای خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد برای رضایت کارکنان یا طیف سه گزینه ای درجه 1،2،3 برای کیفیت محصول.

*مقیاس فاصله ای: مقیاس کمی است که نقطه صفر آن قرار دادی می باشد و فاصله بین دو واحد متوالی آن مقدار ثابتی است. مقیاس های سانتی گراد و فارانهایت نمونه هایی از این مقیاس می باشند.

*مقیاس نسبی(نسبتی): مشابه مقیاس فاصله است با این تفاوت که نقطه صفر آن واقعی می باشد مانند مقیاس های سانتی متر و اینچ.

توجه: با توجه به یکسان بودن عملیات آماری برای دو مقیاس فاصله ای و نسبی ، این نرم افزار از مقیاس واحدی به نام Scale برای این دو نوع مقیاس استفاده می کند.

ورود داده ها

برای ورود داده ها ابتدا باید روی زبانه Data View کلیک کنید . در کاربرگ Data View ، هر ستون معرف یک متغیر و هر سطر معرف یک مورد است. مورد(Case) چیست؟ در مسایل مختلف موردها متفاوتند. برای نمونه اگر موضوع بررسی کارکنان یک شرکت یا سازمان باشد، هر یک از کارکنان یک مورد محسوب می شود. اگر موضوع بررسی شرکت های بورس باشد، هر شرکت یک مورد خواهد بود. اگر بخواهیم محصولات شرکتی را بررسی کنیم، هر محصول یک مورد تلقی می شود.

نام متغیر های تعریف شده در کار برگ Variable View در بالای هر ستون کاربرگ Data View نشان داده شده است، مقادیر یا مشاهدات مربوط به هر متغیر را در زیر آن وارد کنید. برای مثال کد کارکنان به ترتیب در ذیل ستون id وارد می شود یا نوع جنسیت کارکنان در ذیل ستونgender وارد می شود.

ذخیره سازی داده ها

جهت ذخیره سازی داده ها در نوار منو ، File را انتخاب کنید. سپس در پنجره File روی گزینهSave As کلیک کنید تا کادر مکالمه Save Data As ظاهر شود. در این کادر ، نام در نظر گرفته شده برای فایل را در قسمتFaile Name تایپ کرده و مسیر در نظر گرفته شده جهت ذخیره داده ها را در قسمت Save in تعیین می کنیم.با کلیک روی دکمه Save دده ها در مسیر مشخص شده و با نام تعیین شده ذخیره می شود. سعی کنید از نام های انگلیسی برای فایل تان استفاده کنید.

باز یابی داده ها

روش های متنوعی برای بازیابی داده های ذخیره شده وجود دارد. می توانید درآغاز اجرای نرم افزار spss در کادر مکالمه What Would You Like to do? گزینه Open an existing data source را انتخاب کنید. بعد از برگزیدن فایل مورد نظر ، روی Ok کلیک کنید تا فایل مورد نظر باز شود.

همچنین می توانید با انتخاب Data از منوی File و در قسمت Open کادر مکالمه Open File را باز کنید. سپس مسیر فایل مورد نظر را در کادر قسمت Look in مشخص کرده و با کلیک روی دکمه Open آن را باز کنید.

نکته: در مواقعی که فایل داده ها یا خروجی باز نمی شود ممکن است ناشی از مواردزیر باشد:

1-نام فایل فارسی باشد. نام فایل را انگلیسی انتخاب کنید.

2-مکان فایل قابل دستیابی نباشد. در این صورت فایل را روی Desktop یا نرم افزار spss کپی کرده سپس آن را اجرا کند.

3-مسایل دیگری وجود دارد. ابتدا نرم افزارspss را باز کرده و از طریق گزینه Open فایل را باز کنید.

کار با داده ها

در برخی از مواقع لازم است کارهای مقدماتی روی فایل داده ها انجام شود، سپس کارهای آماری مورد نظر صورت گیرد. برای نمونه چند کار مقدماتی عبارتند از: مرتب کردن موارد بر اساس متغیر معین، تفکیک یک فایل بر اساس یک یا چند متغیر طبقه ای ، انتخاب مواردی که ویژگی های مورد نظر را دارا هستند و وزن دهی موارد بر اساس یک متغیر مشخص.

الف)مرتب کردن(Sort) داده ها بر اساس یک متغیر:

گاهی لازم است فایل داده ها را بر اساس متغیر مشخصی به صورت صعودی یا نزولی، مرتب کنیم. برای مثال، مرتب کردن کارکنان یک شرکت بر اساس حقوق آن ها یا مرتب کردن شرکت های بورس بر اساس سود سال جاری ان ها. جهت مرتب کردن موارد بر اساس یک متغیر مشخص ابتدا روی منوی Data کلیک و سپس گزینه Sort Cases را انتخاب کنید. با انجام این کار پنجره Sort Cases باز می شود. متغیری که قرار است داده ها بر اساس آن مرتب شوند را به کمک فلش به کادر Sort by منتقل کنید. روش مرتب کردن (صعودی یا نزولی ) را در قسمت Sort Order مشخص کرده و جهت اجرای دستور روی Ok کلیک کنید.

ب)تفکیک یک فایل(Split File) :

می توان فایل داده ها را بر اساس یک یا چند متغیر تفکیک و محاسبات مختلف آماری را روی آن ها انجام داد . بدین منظور روی منوی Data کلیک و سپس گزینه Split File را انتخاب کنید. با انجام این کار پنجره Split File باز می شود. در این پنجره انتخاب های زیر وجود دارد:

*do not create groups، Analyze all cases: این گزینه گروه ایجاد نکرده و همه موارد را در نظر می گیرد.( پیش گزیده).

*Compare groups: این گزینه فایل داد ها را بر اساس متغیرهای انتخب شده گروه بندی ی کند. توجه داشته باشید که متغیر انتخاب شده باید متغیر طبقه ای باشد. هر گونه محاسباتی که بعدا انجام خواهد شد، بر اساس گروه های مختلف متغیر لنتخاب شده ، به تفکیک در یک جدول ارائه می شود.

*Organize outpur by groups: این گزینه مشابه گزینه Compare groups است با این تفاوت که برای هر گروه در خروجی جدول جداگانه ای ارائه می شود.

نکته: پس از اجرای این دستور در فایل داده ها تمامی مواردی کعه طبقه مشابه ای دارند در کنار هم قرار خواهند گرفت.

ت)انتخاب موارد(Select Cases) :

در مواقعی لازم است مواردی از فایل داده ها را بر اساس یک یا چند ویژگی انتخاب کرده، سپس محاسباتی روی آن ها انجام دهیم. برای مثال انتخاب کارکنانی از یک شرکت که جنسیت آن ها زن بوده، دارای پست مدیریتی باشند.یا شرکت هایی از بورس که در صنایع غذایی به فعالیت اشتغال داشته، سهامی عام بوده و نسبت بدهی آن ها کمتر ار 5/0 باشد. بدین منظور روی منوی Data کلیک و سپس گزینه Select Cases را انتخاب کنید. با انجام این کار پنجره Select Cases باز می شود. در این پنجره انتخاب های زیر وجود دارد:

*All Cases: همه موارد را انتخاب می کند( پیش گزیده)

*If condition is satisfied: این گزینه برای مواقعی است که بخواهیم یک یا چند ویژگی را جهت انتخاب موارد تعریف کنیم. در این گزینه با کلیک روی دکمهIf می توانید بر اساس متغیرهای موجود ، توابع تعریف شده در کادر functions و علائم ریاضی ویژگی های مورد نظر خود را تعریف کنید.

*Random sample of cases: این گزینه برای انتخاب تصادفی درصد تعیین شده ای (مثلا 20درصد) از موارد است. در این گزینه با کلیک روی دکمه Sample… می توانید در کادر مربوطه، درصد تقریبی مورد نظر یا تعداد موارد مورد نظر را تعیین کنید.

*Base on time or case range: این گزینه قابلیت انتخاب دامنه معینی از موارد را بر اساس شماره آن ها دارا می باشد.

*Use filter variable: اگر قبلا شرط یا شرایطی تعریف شده باشد، متغیری به عنوان فیلتر به فایل داده ها اضافه شده است. اکنون می توان با انتخاب این گزینه ، متغیر فیلتر را به عنوان مبنای انتخاب وارد کرد.

پس از انتخاب گزینه مورد نظر روی Ok کلیک کنید. با اجرای این دستور، در فایل داده ها مواردی که دارای ویژگی یا ویژگی های مورد نظر نیستند خط خورده و در ادامه هرگونه محاسباتی که درخواست کنیم، بر اساس موارد خط نخورده انجام خواهد شد.

وزن دهی موارد(Weight Cases):

زمانی که می خواهیم بر اساس متغیری به موارد وزن بدهیم ، روی منوی Data کلیک و سپس گزینه Weight Casesرا انتخاب می کنیم. با انجام این کار پنجره Weight Cases باز می شود. در این پنجره انتخاب های زیر وجود دارد:

*Do not weight cases: این گزینه به موارد وزن نمی دهد( پیش گزینه).

* Weight Cases: این گزینه موارد را بر اساس یک متغیر مزن دهی می کند.

متغیر مورد نظر جهت وزن دهی انتخاب و آن را در کادر Frequency Variable وارد می کنیم.

دستورCompute

دستور Compute برای محاسبه متغیر بر اساس مقادیر متغیرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستور قابلیت ایجاد متغیر جدید، جایگزینی مقادیر یک متغیر معین، محاسبه مقادیر یک متغیر Numeric یا String ، به کار گیری بیش از هفتاد تابع از پیش تعریف شده ( شامل توابع ریاضی، توابع آماری، توابع توزیعی و توابع رشته ای ) را دارد.

برای مثال اگر بخواهیم با استفاده از دو متغیر حقوق اولیه و حقوق جاری ، درصد افزایش حقوق کارکنان را محاسبه کنیم به ترتیب زیر عمل می کنیم:

*مسیر زیر را اجرا کنید تا کادر Compute Variable باز شود.

Transform----Compute Variable…

*در کادر Target Variable نام متغیر جدید( percent) را وارد کنید.

*عبارت زیر را در کادر Numeric Expression وارد کنید.

[(Current Salary – Beginning Salsry)/ Beginning Salary]*100

توجه داشته باشید که برای نوشتن متغیرها آن ها را از کادر سمت چپ انتخاب و به کمک فلش به کادر Numeric Expression وارد کنید.

*جهت اجرای دستور روی Ok کلیک کنید

با اجرای این دستور ،متغیر جدید percent در صفحه Data View پدیدار می شود.


ش.م. 5489653215421074

فروشنده: نوین آموزش

قیمت: 14,000 تومان

درصد :50

روش خرید: برای خرید نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال ، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

خرید نرم افزار تخصصی spss+هدیه اورجینال





:: موضوعات مرتبط: دانشگاهی، ،


.:: This Template By : ::.




تمام حقوق اين سایت و مطالب آن متعلق به AMAZON SHOP مي باشد.